Lilla Blidur

Att vara barnvakt tog slut på mina krafter, så det känns som om jag mest har sovit sedan jag kom hem! Helt galet så trött man kan bli!

Idag har iaf jag och Blidur aktiverat oss! Hämtade honom i hagen och borstade honom sedan. Han såg inte så smutsig ut, men golvet blev alldeles svart och man såg tydligt hans hovavtryck, så det var nog en hel del lera där i den långa burriga pälsen.

Tänkte löslongera honom men banan var upptagen först så vi gick ut en sväng för att värma upp. Borta där vägen korsas så gjorde han ett lufthopp! Usch så jag skällde på honom sedan, trams att hålla på sådär! Det var ungefär så han gjorde i början när vi var ute och gick. När vi gick åt "fel" håll och han blev sur över det. Så sedan blev det mycket jobbigt att heta Blidur. Det blev inte bara längre en vanlig promenad, utan vi stannade, backade, snurrade, flyttade åt sidan och höll på, allt för att påminna honom om vem som bestämmer och att när jag ber om något så gör man så direkt. Han skötte sig iaf bra resten av promenaden, även sedan när vi tog ett varv till ut på vägarna.

När banan var ledig så löslongerade jag honom lite i trav och galopp. Han var ganska pigg. Även här gjorde han en liten fuling, när jag bad honom byta varv, genom att byta position så sprang han bara förbi mig, Så sedan kastade jag mig iväg för att komma framför honom och genom det få honom att byta varv. Det var lite svårt för jag var ju tvungen att vara snabb för att komma rätt, men lyckades efter ett tag och han bytte då varv. Sånt är oxå sånt han vet att han inte får eller ska göra, står jag där ska han banne mig vika undan. Så idag blev det mycket sån träning.

Efter att vi var klara hade jag så ont i kroppen! Det gjorde även ont i min högra höft, men jag vet inte om det var för att jag klev lite dumt eller nåt. Jag kommer nog att ha träningsvärk i morgon!

Jag känner mig inte helt nöjd med dagens övningar, nog för att det blev bra, men jag blir irriterad på honom över att han ska försöka med sånt där trams som jag trodde att vi lämnat för länge sedan. Nåväl, det är bara på´t igen, vara konsekvent och bestämd! Att aldrig, aldrig låta honom göra något han själv har bestämt som man själv inte sagt till om.

När jag var i Sthlm och vaktade Paola så hade jag lite sjå med att få på henne sin overall när vi skulle ut och jag tänkte då för mig själv att "Fan, om jag får hästarna att göra som jag vill ska jag väl få på dig din overall" och idag när jag och Blidur var ute och gick sa jag det till honom, "Om jag nu fick på Paola sin overall, då ska väl du kunna göra som jag säger med". De har sina krafter, på sina egna vis, de små barnen och djuren.








Kommentarer
Postat av: Sussie

Det är bättre att överlista 400g hjärna, än 400kg muskler... På´t igen och var mer envis än honom!! Jag vet att du kommer att lyckas!!!!



//Sussie

2009-12-12 @ 19:58:36
URL: http://sussiesdjur.blogg.se/
Postat av: Ulla

Hejsan, har läst din blogg lite till och från.

Roligt att du hittade en sadel,

har själv ridit i en sådan och tycker det är en bra sadel för ett så pass billigt pris!



Hästen du har, Blidur?

Låter som att han testar dig ganska mycket,

har han gjort det länge?

Du har väl haft honom ett bra tag,

och tycker att det är dags att han slutar testa dig så här pass mycket.

Hästen testar ett tag precis när man har köpt den,

sen ska den veta "basics" och testa någon gång ibland.

Men då ska det räcka med att säga åt den en gång,

så ska den gå tillbaka till det man har lärt den.



Om jag ska tipsa dig, så tycker jag att du ska köra väldigt mycket ledarskapsövningar.

Mer än vad du gör, och blanda detta med bus och lek.

Ut och kör gärnet tillsammans med några andra, låt honom bestämma tempo en stund.

Kräv sedan att han går så fort som du vill!



Att hästen vill bestämma åt vilket håll den ska åt,

är ett tydligt tecken på att han tror att han är högre i rang än du.

Gå till ett ställe, vänd och gå tillbaka mot stallet i lungn skritt.

Vänd sedan efter en stund, och ös på från stallet!

Dessa övningar gör man med unghästar,

Att springa från stallet, och gå lugnt och fint till stallet i princip.



Och sluta när det går som bäst, när han har uppfyllt det du har bestämt att ni ska göra!



Lycka till

2009-12-13 @ 19:44:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0