Härlig uteritt!

Idag är jag stolt över min häst!

För att ta det från början så var jag inte lika glad på honom på eftermiddagen, då han kom på att han lätt kunde rymma från diket genom att sonika köra huvudet under tråden och sedan gå. Två gånger rymde han på så sätt. Han hade inte så mycket mat kvar så han var väl trött på det. Fångade honom ena gången alldeles efter att han upptäckt min rabatt, men som tur var så tog han bara gräset vid sidan om, inte blommorna. Han gick i den hagen i natt, men då fanns det ju mat kvar, så då höll han sig kvar.

Sedan fick han gå i en av de små hagarna tills jag tog in honom på kvällen för att rida. Jag var sugen på uteritt, så så fick det bli. Och för första gången genomförde vi en helt vanlig uteritt. Vi skrittade ut från gården, för första gången. Annars har jag alltid töltat, för att ha lite fart och komma framåt. När vi kom ut från en stig så stod det en bil en bit bort och en husse och en hund. Och det var läskigt, så då vände Blidur. Jag styrde honom framåt men han stelnade till och vände. Och igen. Sedan gick han iaf framåt med hjälp av spöet och han upptäckte att det inte alls var speciellt farligt. Han är rolig han. Vi töltade sedan och red bort mot Nybygget och upp brevid järnvägen där vi travade och galopperade. Det var det stället han bråkade på för lääänge sedan när hela familjen var med och jag till slut satt av. Men idag gick allt bra. Vi vände uppe vid stora vägen och travade sedan en bra bit hemåt. Fy så anfådd jag var! Töltade lite och skrittade sedan resten av vägen. Han hoppade till för en fågel på väg hemåt, annars var det ingen fara.

Känns jätteskönt att ha det här avklarat! Han har skött sig så bra när jag har tömkört och promenerat, så det var därför jag ville prova att skritta ut från gården. Och det gick ju bara bra! Mycket skönt!  För varje gång det går bra så känns det ju bara bättre och bättre och vi blir säkrare på oss själva. Nu är det ju bara rutinen som saknas för att det ska bli mer och mer avslappnat, främst från min sida. Jag gillar ju att ta långa turer ut i skogen, på andra sidan vägen, och runt omkring och snart så är vi väl där.

I går flyttade russet här på gården härifrån, så nu är det enbart islänningar här. Det är massor med hästar nu, många betäckningsston. De har flyttat runt lite idag och bytt hagar på hästarna, så det är lite livat här ute. Bland annat så är det ett sto i Blidurs hage som står och gnäggar efter någon annan häst som hon saknar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0