Provat sadeln ännu mer

Idag velade jag lite om när jag skulle rida. Antingen direkt efter yogan vilket skulle innebära stress och ingen mat, eller oxå senare vilket då skulle betyda att det var mörkt. Men jag valde mörkret och det är jag glad för!

Hade först ett sjå att hitta min häst! Jag och Jonathan traskade ner till hagen i mörkret. Det kom snö så lite ljusare blev det. Men inte såg jag någon svart häst. Jag letade och ropade. Hade en dålig ficklampa med mig. När jag ringde Matte så sa han att de hade tagit bort delningen mellan hagarna, så nu gick de i en större hage och då insåg jag att det var Blidur eller Hrannar som jag såg när vi gick nedåt, bara det att jag inte visste att de gick i den hagen. Så typiskt! Lokaliserade sedan hästarna och så klart var den som stod närmast Hrannar, så jag fick traska en bit till till Blidur.

I stallet så hjälpte Jonathan mig att borsta och sedan provade vi mitt vintertäcke som jag hade till Lilla O. Det var stor, men går att ha så det blev jag jätteglad över! Både över att jag slapp köpa nytt och att han kunde ha just det täcket. Det är ju så många fina minnen. Det är storlek 145, så det är ju stort, men ska nog funka. Jonathan fick kratsa hovarna, prova att lyfta hov själv och jag visade honom hur man spände fast täcket och han var faktiskt intresserad och tyckte att det var skoj!

Jag la sedan på sadeln och provade lite om var den ligger bäst och sådär. Tycker att sånt är så svårt! Försökte känna bogbladet. Hade schabrak till först, men det gjorde inte det hela lättare så det tog jag bort. Sadelgjorden är precis, ska se om jag kan hitta en lite längre, kanske. För att spänna den först måste jag dra ut den på yttersta hålet, men sedan, när jag ska rida, kan jag nog dra in den iaf 2-3 hål på båda sidorna.

Red sedan på banan och det gick bra, trots mörkret. Jag är inte så van att rida i mörker alls, eftersom jag är hemma dagtid och mer eller mindre alltid har varit och på förra stället var det så dålig belysning så det blev inte ridning på kvällarna då heller. Men det ska jag vänja mig med nu tänkte jag.

Blidur kändes iaf hyfsat framåt och var trevlig. Vi red i alla gångarterna och traven (och skritten då) var väl den som funkade bäst. Fick till lite tölt ibland som kändes bra. Galoppen funkade rätt bra den med förutom att han bröt av någon gång. Hyfsad i sidvärtsrörelserna oxå.

Jag gillar sadeln jättemycket iaf, den känns skön att sitta i! Tror att den kommer att ligga bättre när han går ner i vikt, känns som den är lite i bakvikt nu. Ev kan vi ju knacka ut koppjärnet lite oxå, det pratade sadelutprovaren om. Det känns stor skillnad i att sitta i den om man jämför med den bomlösa! Mycket stor skillnad! Ska fota den i morgon och lägga ut den på annons tänkte jag. Ingen som läser det här som letar bomlös eller vet någon som gör?

Lite bilder från dagen kommer här!



Blidur och sadeln


Jag, Blidur och sadeln


Blidur med Lilla O:s täcke, varmt och skönt!


Jonathan och Blidur gosar


Lite miljöträning, Matte bytte däck på min bil så det fick Blidur hänga med ner och kolla på




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0