Ridit igår, vila idag

Idag är det regn och rusk och jag har faktiskt inte varit utanför dörren alls. Vissa dagar får man stanna inne, bara lyssna på kroppen och göra det den orkar.

I går red jag Blidur på banan. Koncentrerade mig på lösgörande arbete och att han skulle gå framåt fastän jag försökte att sitta still med skänkeln. Han blir ju gärna segare och segare och jag fastnar lätt i det där med att nöta med skänkeln hela tiden, så det försöker jag ändra på. Jag gjorde lite övningar så som volter i hörnen, tölt på långsidan och sedan ner till skritt igen och volter i hörnen. Och tvärt om, volter på långsidan och tölt på kortsidan. Det kändes väl sådär. Ibland bättre o ibland sämre.

Myste lite med honom efteråt, stretchade benen och sådär. Jag funderar på om någon har tränat något klickerliknande med honom tidigare? Att han får belöning så som godis, ett klick, eller ett ord när han gör rätt. För när jag stretchar honom på så sätt med en morot mellan frambenen, så fortsätter han att göra så sedan igen, fastän jag inte har något godis. Som om han väntar på att få belöning, precis så som Lillan brukade göra. Så, ni gamla ägare som läser, vet ni något om det? ;)

Vi tränade även lite på att stå still i gången, lös, när jag gick in i badrummet för att tvätta händerna. Gick faktist bra. Sedan lite allmänt flyttande, backande och sånt där nyttigt.


Kommentarer
Postat av: Sussie

Jag vet inte hur övriga ägare har gjort med Blidde, men jag vet att Harriet tränade ganska mycket horsmanship med honom. Själv hade jag inte honom så länge...

2009-10-03 @ 22:21:06
URL: http://sussiesdjur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0