Tömkört

Idag har jag spenderat rätt mycket tid i stallet tillsammans med Blidur! Mysigt! Det blir lätt inte så när man bor såhär nära, konstigt nog. Ofta blir det att jag kilar ut till stallet, lite småstressad, typ under tiden potatisen kokar eller nåt sånt.

Borstade iaf Blidur riktigt noga. Lika dammig var han för det, men ja, så är det. Smorde till och med in hans hovar. Fick sedan hjälp av Matte att lasta Blidur, bara för att träna. Det gick väl sisådär. Han gick på rätt bra, utan lina, men började backa, och så gick haken på grimskaftet sönder. Han kastade sig inte eller så, men ja, tröck på rätt bra bakåt, så haken gick isär på något sätt. Så då var Blidur lös och det var ju inte alls så jag hade tänkt mig det hela, grrr! Nåväl, fast med honom och så försöka igen. Och nu ville han inte på. Gick på sidan och höll på. Dessvärre hade vi tagit longerlinan istället för grimskaftet så det gick inte att använda den. Men, det kom en till kille så han och Matte stod på varsin sida om Blidur och då gick han på. Han fick sedan stå i transporten ett litet tag innan jag tog ut honom. Så ja, det var väl ingen lyckad lastningsdag direkt, så typiskt att grimskaftet gav med sig. Hoppas att han inte lägger sig till med sånt, att backa/kasta sig bakåt...

Tömkörde honom sedan en sväng. Det var väldigt länge sedan sist! Han skötte sig iaf ganska bra, förutom en liten tid när vi var inne i skogen. Varje gång jag gjorde halt så började han backa, alternativt studsa på stället. Förstår inte varför, vet inte vad det var han ville uppnå! Han skärpte sig ganska fort iaf. Tömkörde både på grusväg, på stig och en liten bit i terängen i skogen. På grusvägen tränade vi lite på sidorörelser och det gick väldigt bra! Jag tycker att sånt är så svårt annars, men idag så fattade han vad det var jag försökte få fram att jag ville. Dock så krullade han ihop halsen väldigt och blev väldigt låg/böjd i formen. Vi var ute i knappt 30 minuter.

Hemma igen så fortsatte jag att vara duktig genom att putsa lite läder, borsta ännu mer på Blidur och sådär.

Nu har jag ont i kroppen och är frusen, men jag är ändå nöjd med dagens hästaktiviteter!


Kommentarer
Postat av: Sussie

Tråkigt att han har börjat göra sådär! Synd att han har kommit på hur han ska ta sej loss! Lycka till o ge inte upp!!!!!

2009-09-30 @ 06:16:21
URL: http://sussiesdjur.blogg.se/
Postat av: Maris

Tack! Jaa, jag hoppas att han inte lägger sig till med sånt trams!

2009-10-01 @ 22:40:39
URL: http://marisochblidur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0