16:e januari

I dag har jag och Blidur jobbat lite! Det har ju varit lugnt nu ett tag, men jag hoppas att vi kan komma igång nu igen! Jag håller fortfarande på att funderar på det där med mål, delmål och träningsplan. Hur gör ni läsare med era hästar, har ni någon plan och några mål?

Matte var snäll och hämtade Blidur åt mig i hagen idag. Jag hade förväntat mig en rund boll med tanke på all mat, men han verkade inte direkt ha gått upp i vikt. De rör sig ju en hel del i hagen, mellan maten och vattnet om inte annat.

Löslongerade honom sedan på banan. Jag delade av banan men det blev lite för smått nästan, det ligger en stor snövall på kortsidan så jag tänkte inte på att en bit av banan försvann. Det blev iaf spring för Blidur i alla tre gångarterna. Galoppen ville sig inte så mycket, men jag tror att det kan bero på att banan blev lite tight. Han fick till en jättefin trav istället när jag drev på honom för galopp. Jisses, han har det i sig bara han vill. Den traven skulle jag vilja se oftare!

Här nedan är en bild som jag tog idag med min halvdåliga mobilkamera. Visst är han rätt ok i hullet? Betänk oxå att han har en massa lång vinterpäls.

På tal om mobiltelefon, när jag släppte honom i hagen så gick han ner och drack och kom sedan och pratade lite mer med mig. Jag tog fram mobilen för att ta kort på honom, och han uppfattade det förstås som godisdags, plockande ur fickan och hålla något framför honom, så han höll på att bita tag i hela telefonen. Han bet till precis i kanten på telefonen. Kanske inte konstigt att min telefon går sönder ofta! ;)





Kommentarer
Postat av: Sussie

Han ser ok ut, men skenet kan bedra med vinterpälsen. Det bästa är att känna o klämma på dem. Passa mobilen, allt i fickan kan slinka ner i den hästen!!!!

2010-01-17 @ 08:47:59
URL: http://www.ringsdal.se
Postat av: Maris

Japp, här kläms det och känns ofta! V brukar vara framme och känna så fort han ser honom, så det känns bra med experthjälp!

2010-01-17 @ 11:08:12
URL: http://marisochblidur.blogg.se/
Postat av: Ulla

Hej Maris, tycker han ser överviktig ut.

Dock ska man ju känna på hästen för att kunna säga något, men jag tycker han ser ut som att han kan tappa många kilon.

Även att han är väldigt överbyggd, och saknar ryggmuskler.



Jobba på

/ulla

2010-01-20 @ 12:41:34
Postat av: Maris

Hej Ulla! Visst, han är fortfarande överviktig, det är han, men det går iaf neråt och det är jag nöjd med. Vi jobbar vidare med att få igång ryggmusklerna, bakbenen och allting. Tror att jag har bättre förutsättningar för det nu iaf med den nya sadeln än med den jag hade förut, den bomlösa. Hoppas det är så iaf. Har du några bra tips på bra saker att göra som är bra för ryggmusklerna?

2010-01-21 @ 08:42:48
URL: http://marisochblidur.blogg.se/
Postat av: Ulla

Hej, visst har han gått ner sen några månader tillbaka, det har han!

Han är en 4gångare va?



Dom flesta 4gångare har en svag bakdel, och kan ha problem med att få till överlinjen ordentligt.

Han får absolut inte bara "knäcka av" i nacken, eller gå isk falsk form.

Då jobbar han inte med ryggen, och tappar baken.



Ett bra tips är (som man ALLTID ska göra) att se till att hästen bjuder framåt själv.

Att energin kommer bakifrån, hästen ska trampa in under sig.

För då kommer det korrekta formen, för när hästen trampar på under sig då höjer den ryggen och sen kommer sista slutklämmen den lilla böjen på nacken.

Allså korrekt form, är super bra träning för ryggmuskler.



Annars löshoppning, gå in i skogen där det inte är upptrampat, nu när det är snö så får man passa på att trava galoppera och skritta i djupsnön.

Ett hett tips är att sluta ett tag med snodden du har på honom, då får han hitta balansen själv när du longerar.

Ibörjan kan dom springa med huvudet i vädret, men sen kommer dom på att det går att sänka sig också.

Med snodden så hjälper du bara honom att knäcka av i nacken, och sluta jobba med ryggen.



Hoppas någon av tipsen låter intressanta

Mvh Ulla

2010-01-21 @ 20:35:37
Postat av: Maris

Tack för tipsen, de uppskattas!

2010-01-21 @ 22:12:24
Postat av: Maris

Förresten, jag brukar rida ute i terrängen i skogen ganska ofta, runt träd, över stockar och sånt, men har funderat på om jag törs göra det nu när det är snö. Hur skulle ni ha gjort? Man ser ju inte alls på samma sätt om det är gropar, stockar och sånt, men och andra sidan så är det väl ingen större risk att hästen snubbar rejält i skritt? Eller, jag vet?

2010-01-21 @ 22:14:21
Postat av: Ulla

Att gå där du vet ungefär hur det ser ut på marken är nog ingen större fara, låt honom bara balansera upp sig själv på lösa tyglar.

Då brukar dom fixa det ganska bra, inga störra krav mer än att han ska gå fram och lyfta på fossingarna.

2010-01-22 @ 15:38:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0